Rzeszowiak
Opis techniczny i wyposażenie jachtu
Jachty morskie typu Bruceo charakteryzuja się dużą dzielnością morską. Kadłub jachtu został wykonany ze stali, maszty i bomy aluminiowe, żagle dakronowe. Warunki bytowe załogi bardzo dobre, wygodne pojedyncze koje. Wśród pomieszczeń jachtowych znajdują się: kabina rufowa, mesa, kabina nawigacyjna, kambuz, kabina dziobowa, dwa oddzielne WC - jeden z prysznicem.
Podstawowe dane techniczne:
Długość kadłuba | L | 13,85 m |
Wyporność | V | 12,20 m3 |
Szerokość | B | 3,88 m |
Wysokość boczna | H | 3,15 m |
Zanurzenie | T | 1,84 m |
Wolna burta | WB | 1,32 m |
Powierzchnia foka | S | 41,6 m2 |
Powierzchnia grota | S | 20,0 m2 |
Powierzchnia bezana | S | 9,8 m2 |
Powierzchnia ożagl. | S | 80 m2 |
Moc silnika | P | 43.5 KW ok. 58 KM |
Załoga | 10 osób |
Wyposażenie jachtu
Instalacja wodna:
• jacht posiada zbiorniki na 540l wody ( 2x270 l)
• zainstalowane są dwa kingstony jeden tradycyjny zaburtowy , drugi elektryczny
• instalacja wody słodkiej jest nadciśnieniowa, czyli zainstalowana jest pompa hydroforowa dostarczająca wodę do umywalek, zlewu i natrysku
• Zbiornik wody szarej – 170 l z pompą do odprowadzania
• Pompa zęzowa ręczna + elektryczna
Silnik:
• zainstalowany jest zespół napędowy PZM KRAB o mocy 43,5 KW – zużycie paliwa ~ 3,4 l na 1h pracy silnika (silnik bazowy SW 266 MK prod. WSW Andrychów)
• 2 zbiorniki paliwa 265 l + 135 l
• płetwa sterowa jest sprzężona z kołem sterowym za pomocą przekładni hydraulicznej (VENTUS)
• instalacja elektryczna jest 24 V - jest możliwość zasilania urządzeń na 12 V za pomocą zainstalowanych przetwornic napięcia - gniazda typu zapalniczkowego.
Elektronika:
• stacjonarny radiotelefon UKF: ICOM601 z DSC + zestaw kokpitowy Commandmic HM134B
• ręczny radiotelefon UKF ICOM M1
• NAVTEX - do odbioru prognoz pogody i innych komunikatów stacji brzegowych FURUNO
• na wyposażeniu jachtu jest GPS Raymarine 300
• wiatromierz, wiatrowskaz, log, echosonda typu ST- 60 Raymarine
• radio samochodowe AM/FM z odtwarzaczem CD
• rakietnica ręczna NICO – 6 szt. rakiet jednogwiezdnych białych
• kompas Plastimo Olympus
• namiernik ręczny Plastimo - IRYS
• zasilanie jachtu realizowane jest w oparciu o bezobsługowe hermetyczne akumulatory żelowe (baterie gospodarcze, nawigacyjne i rozruchowe) doładowywanie z lądu lub z alternatorów na silniku
• radiopława EPIRB G4 firmy McMurdo z GPS
Żagle:
• genua fok na rolfoku
• grot żagiel – tkanina 380 – 3 refy
• pełen zestaw żagli dakronowych
• żagle sztormowe
• spinaker na spinakerbomie
Kambuz:
• kuchnia jachtowa w pełni wyposażona w naczynia i sztućce
• kuchenka gazowa dwupalnikowa z dwiema butlami
• lodówka (pojemność 112 l)
Historia budowy s/y Rzeszowiak
Na sejmiku żeglarskim ROZŻ w 1969r w czasie dyskusji po raz pierwszy zaproponowano budowę jachtu morskiego dla żeglarzy Rzeszowszczyzny. Późniejsze lata przyniosły jednak niezbyt dobry klimat do budowy takiego jachtu - wszyscy byli zafascynowani znacznie bliższym Jeziorem Solińskim. Dopiero na początku roku 1980 Zarząd Okręgu postanawia zbudować jacht typu Horn 30. Niestety również to podejście było nieudane - tym razem ze względów na późniejsze ogólnie znane wydarzenia tamtego roku i atmosferę jaką one wywołały. Dopiero w połowie lat osiemdziesiątych w roku 1986 został zarejestrowany Społeczny Komitet Budowy Jachtu Pełnomorskiego. Początkowo zakładano że budowany będzie jacht typu Riegel, ale ostatecznie zmieniono go na konstrukcję typu Bruceo. W 1988 roku odbyło się uroczyste położenie stępki pod jacht.
Kadłub jachtu wykonano w Z.K.S w Leżajsku - "Instal Rzeszów" pod nadzorem PRS. Po próbie szczelności w 1990r kadłub wypiaskowano i wymalowano zestawem farb okrętowych. Następnie kadłub przewieziono do Rzeszowa (wrzesień 1991). Zakupiono elementy wyposażenia (maszty, żagle, zespół napędowy KRAB, kabestany, windę kotwiczną, olinowanie strunowe, elektroniką jachtową, kingston, oświetlenie nawigacyjne). Wykonano również urządzenie sterowe oraz zbiorniki ze stali nierdzewnej. Po tym okresie niestety nastąpił okres stagnacji podczas budowy jachtu ze względu na brak środków i inne niesprzyjające okoliczności. Dopiero w 1998 roku przewieziono kadłub do Gdańska, gdzie prowadzono prace wykończeniowe w stoczni Kaper Yachting Service Ryszarda Cissewskiego. I odtąd zaczęły się kłopoty, ale o tym będą pisać osoby bardziej zorientowane w temacie.
Jacht zwodowano we wrześniu 2000 roku,ochrzczono i przeprowadzono próby na wodzie, po czym w połowie października został wyciągnięty z powrotem na brzeg do zimowania.
Społeczny Komiet Budowy Jachtu Morskiego
20.05.1986 - Zebranie grupy roboczej
Obecni:
- J.Wróbel
- T.Grzybek
- J.Pazdan
- S.Mytych
- L.Machniak
- A.Ogrodnik
- J.Drozdowicz
- J.Pawlak
- E.Bała
11.03.1987 - I zebranie Społecznego Komitetu Budowy Jachtu Morskiego
Powołanie Prezydium SKBJM
- Przewodniczący Z.Cypryś - Sekretarz KW PZPR
- V-ce przewodniczący Z.Sokół - V-ce Prezydent Miasta Rzeszowa
- Skarbnik K.Piejko - Dyrektor BGŻ
- Sekretarz M.Wilusz
05.03.1988 Leżajsk
Uroczyste położenie stępki jachtu morskiego budowanego dla żeglarzy województwa rzeszowskiego.
czerwiec 1991r.
Kadłub jachtu wynalowano farbami antykorozyjnymi.
Kadłub gotowy pod zabudowę wnętrza.
Wykaz Zakładów Pracy i Instytucji które udzielały pomocy przy budowie s/y "Rzeszowiak"
- PIP "Instal" Rzeszów i Leżajsk
- ZZSD "Zelmer"
- Zakłady Naprawy Samochodów w Boguchwale
- B.P. "Almatur"
- S.P. "Remstal"
- WSK PZL Rzeszów
- ZCh. "Organika" Nowa Sarzyna
- Urząd Wojewódzki w Rzeszowie
- WOSiR
- "Elektromontaż w Rzeszowie
- Centrala Rybna w Rzeszowie
- Urząd Miejski
Wykaz osób uczestniczących w pracach SKBJM
M.Wilusz, Z.Sokół, J.Wróbel, S.Mytych, J.Pawlak, L.Machniak, W.Bylinowski, J.Petryczkiewicz, T.Okła, J.Terlecki, J.Suwała, W.Osada, dr Krymski, J.Majnusz, T.Grzybek, Z.Chodziński, W.Cieśla, W.Jędrusiak.
Chrzest jachtu s/y Rzeszowiak
Chrzest jachtu - 16 września 2000
Rzeszów zbudował społeczny jacht. Otóż 16 września 2000 roku odbył się chrzest i poświęcenie jachtu RZESZOWIAK. Uroczystość odbyła się w Jachtklubie Stoczni Gdańskiej w Górkach przy udziale wielu osobistości. Największe zainteresowanie wzbudziła osoba słynnego żeglarskiego obieżyświata - kpt. Henryka Jaskuły, który swego czasu wsławił się dookołaziemskim rejsem non stop. Jacht to stalowa jednostka zaprojektowana przez Bruce Robertsa, modyfikowana kolejno przez Juliusza Strawińskiego i Jerzego Maćkowiaka. Ma 80 metrów kwadratowych żagli (pomiarowa) oraz pomocniczy silnik PZM "Krab" o mocy 43,5 KM. Jak na społeczny jacht przystało urządzono w nim 10 koi. Budowano go długo, bo aż 12 lat ale przecież w międzyczasie wszystko się zmieniało... S/y "RZESZOWIAK" ma wypłynąć w rejs próbny na Zatokę (może nawet trochę dalej) w niedzielę 17 września. W przyszłym roku pływania bałtyckie i być może emigracja na ciepłe wody Morza Śródziemnego, dokąd rzeszowiakom tak samo daleko jak do Górek.